Etiketter

, , ,

Hade möte med dietisten idag. Var lite nervös innan över vad hon skulle säga om min lågkolhydratkost och var berädd på att försvara mig. Men det behövdes inte alls. Hon var i stort sett nöjd över vad jag har för kost. Men hon påpekade att den inte riktigt är LCHF (vilket var bra enligt henne) utan mer liknar Paulúns LCHQ. Men skitsamma vilka bokstavskombinationer min kost benämns efter, huvudsaken är att jag får i mig det jag behöver och inte äter sånt som jag inte behöver.

Det enda hon hade att anmärka på var att jag skulle lägga in fler promenader samt att börja äta mellanmål. Det är jag ruskigt dålig på, men i alla fall på träningsdagarna är det viktigt då det annars går mer än åtta timmar mellan lunch och middag. Så nu är det bara att se till att ha nötter, makrillburkar, keso, tomat och kokta ägg på jobbet.

Jag hade på tok för lågt kalcium-intag, så det blir tillskott på det samt en multivitamin per dag för att tillgodose behovet av magnesium, D-vitamin, järn, natrium och kalium som jag hade för litet intag av. Folsyratillskott äter jag ju redan sen tidigare.

Det mest positiva med besöket var att hon tyckte att mitt intag av mörk choklad var bara bra. Med den får jag i mig många näringsämnen som jag annars skulle få för lite av. Så nu har jag en dietists tillåtelse att äta 30-50 gram 86% choklad per dag 😀

Dietisten var supertrevlig och vi pratade i över en och en halv timme! Mina farhågor blev absolut inte besannade 🙂